Finissage en boekpresentatie Conflict Atlas

Met Ihab Saloul, Metahaven & Jasmijn Visser

07mei2017 15.30 - 17.30

Evenement

Op de finissage van tentoonstelling Modern Candor, the struggle for the Falkland Islands / Islas Malvinas presenteert Jasmijn Visser onder andere haar boek Conflict Atlas, Geopolitics and Contingencies at the Malvinas – Falklands Archipelago. Het boek is uitgegeven door Archive Books in Berlijn, in samenwerking met kunstcollectief TAAK & Land Art Contemporary

Tijdens het evenement zal Ihab Saloul, adjunct-hoogleraar Culturele Studies, en academisch coördinator van de masteropleiding Heritage and Memory Studies aan de Universiteit van Amsterdam, spreken over de waarde van onderzoek naar geopolitieke esthetiek, narratieve patronen en het cultureel geheugen. Hij gaat in het bijzonder in op zijn onderzoek naar de esthetiek van verplaatsing en ballingschap in Palestijnse en Israëlische culturele herinneringen.

Jasmijn Visser zal het Falkland/Malvinas conflict presenteren als een testcase voor menselijk gedrag binnen geopolitieke conflicten, in het bijzonder in de relatie tussen de Falkland/Malvinas en Zimbabwe.

Programma

Het evenement wordt afgesloten met een gesprek tussen Metahaven en Jasmijn Visser, waarbij ze de Conflict Atlas presenteren en ze spreken over hoe het bijzondere ontwerp zich met het concept van het project verenigt. De middag wordt gemodereerd door Steph Scholten, directeur UVA Erfgoed.

 

15.00 uur: Inloop en bekijken van de tentoonstelling

15.30 uur: Begin symporium in de Nina van Leerzaal

16.45 tot 17.30 uur: Borrel en mogelijkheid om de tentoonstelling te bekijken

Over Conflict Atlas

In Conflict Atlas wordt geschiedenis vanuit het perspectief van de Falklandeilanden/Islas Malvinas bekeken. Globale gebeurtenissen worden gespiegeld aan lokale handelingen op de archipel. Vanuit deze methode verkent het boek handelsroutes, koloniale ondernemingen, patronen van migratie, indentiteitsvragen, strategieën in oorlogvoering en de rol van klimaat binnen socio-politieke conflicten. Conflict Atlas behelst teksten, kaarten en archiefmateriaal. Het boek neemt de zaak van de Falklands/Malvinas als beginpunt, en creëert vanuit daar een spanningsveld, door de toenemende hoeveelheid en stratificatie van: geografische sites, historische ijkpunten en subjectieve beelden. Binnen dit spanningsveld detecteert de atlas bewegingen en gebeurtenissen die contingent van karakter zijn en daarmee kunnen leiden tot een reflectie op menselijk gedrag in geopolitieke conflicten.

Met bijdragen van Éric Alliez en Maurizio Lazzarato, Clare Butcher, Tristan Mostert, Federico Lorenz, Metahaven.

Conflict Atlas

Sprekers

Ihab Saloul


Ihab Saloul is Assistant Professor of Cultural Studies and Academic Coordinator Heritage & Memory Studies bij de Universiteit van Amsterdam. Tevens is Saloul ook visiting professor of culture and politics aan de Freie Universität Berlin. Hij was een EUME-Fellow aan de Wissenschaftkolleg zu Berlin (The Institute for Advanced Study, Berlin), en gaf college in Comparative Literature and Media Studies aan de Universiteit van Maastricht.

Salouls interesses omvatten cultural memory and identity politics, literary theory and visual analysis, migration and diaspora als ook contemporary cultural thought in the Middle East. Momenteel werkt hij aan een nieuw boekproject dat de aesthetics of displacement and exile in Palestinian and Israeli cultural memories benadert. Het boek heeft als werktitel: Homeland's Rhetoric in Palestinian and Israeli Third Generations' Narrativesdeze vergelijkende studie verkent de manieren waarop botsende begrippen van collectief geheugen circuleren in bredere sociale werelden, en daarmee bijdragen om de hedendaagse sociale verbeelding en politieke orde in het Midden-Oosten te hervormen.

Metahaven


Metahaven is opgericht in 2007 door Vinca Kruk en Daniel van der Velden. De ontwerpstudio houdt zich bezig met zaken als information democracy, corporate identity en de fallout of Web 2.0. Kruk en Van der Velden worden erkend als belangrijke denkers en producenten zowel in, als buiten, design. In 2014 werden ze in opdracht van Lighthouse en The Space, een niet-winstgevende dienst van de BBC en de Arts Council England, gevraagd om een ​​online documentaire te maken die het internet als a weapon of mass disruption uitdragen. Dit resulteerde in de film The Sprawl (propaganda about propaganda) 2015 - 2016, die perceptie en de diepe menselijke, psychologische en zelfs spirituele wortels van disinformation behandelt, waarmee we nu door technologie worden overladen. The Sprawl ging in première op het International Film Festival Rotterdam, als een immersive video installation, en werd vervolgens tentoongesteld in kunstruimten over de hele wereld, waaronder in het Yerba Buena Centrum voor de Kunsten, San Francisco, Museum voor Moderne Kunst, Warschau en Brighton Festival, Transmediale Berlijn, en als een doorlopend online werk in sprawl.space.

Jasmijn Visser


Jasmijn Visser is een Nederlandse kunstenaar die in Berlijn en Utrecht woont en studeerde bij De Ateliers in Amsterdam. Ze werkt op het kruispunt van kunst, schrijfkunst, onderzoek en ontwerp. Visser heeft een diepgewortelde fascinatie voor de structurele basis van de hedendaagse maatschappij, als ook voor geopolitieke conflicten. Een groot deel van Vissers praktijk is interdisciplinaire samenwerking, en langetermijnonderzoek, vaak on-site: zij ondernam bijvoorbeeld expedities naar een open steenkoolmijn in Siberië voor de Krasnoyarsk Biënnale, en onderzocht vier maanden de Atlas Van Loon en verwante atlassen in Museum Van Loon voor haar solo-tentoonstelling Bachelor's Delight. Voor The Falklands Project ondernam ze een expeditie naar de Malvinas / Falkland Eilanden van drie maanden. Visser heeft recentelijk ook haar residency bij Delfina Foundation London afgerond, waar zij het project Serf Club ontwikkelde: dit project verkent relatieve percepties ruimte door gebruik te maken van de infrastructuur van het internet. Momenteel ontwikkelt Visser het project Climate Control, over de rol van het klimaat in toekomstige conflicten.

Gepubliceerd door  Allard Pierson Museum